Kun on tehnyt granolaa kerran itse, ei osta enää mysliä kaupasta. Granola on koostumukseltaan rapeampaa, kovempaa, ja se maistuu paremmalta. Granolan voi koostaa miten huvittaa, olennaista on käyttää pohjana laadukkaita luomuhiutaleita, jotka eivät ole seisseet kaupassa ikuisuutta vaan niissä on vielä ravintoarvot kohdillaan. Mukaan lisätään pähkinöitä sekä jotakin makeaa.

Granola
6 dl Luomuhiutaleita (kaurahiutale / vehnähiutale / ohrahiutale /spelttihiutale)
3 dl pähkinöitä tai siemeniä
1 dl itse tehtyä omenasosetta (tai muuta makeaa)
2 tl hunajaa (vegaanisessa versiossa muu makeutus)
ripaus merisuolaa
1 kukkurainen teelusikka inkivääriä tai kanelia tai molempia
1 dl rusinoita (lisätään kun granola tulee uunista ulos)

Kaada kuivat ainekset isoon kulhoon. Mausta seos.
Lämmitä kattilassa omenasose ja hunaja. Voit ohentaa omenasosetta vedellä. Kaada omenasose hiutale-pähkinäseokseen ja sekoita ainekset kunnolla toisiinsa.
Levitä seos leivinpaperin päälle uunipellille ja työnnä 150 asteiseen uuniin. Anna olla uunissa noin 25-40 minuuttia. Sekoita kerran. Granola on valmis ollessaan kullanruskeaa.
Jäähdytä seos ja kippaa rusinat joukkoon. Säilytä kannellisessa astiassa, vaikka lasipurkissa.
Nauti vaikka jogurtin ja juoksevan hunajan kera.